fbpx
Skip links

Dodržujte pitný režim

Na zdraví a průchodnost střev má výrazný vliv správný pitný režim. Lidské tělo denně vyloučí přibližně 2,5 litru vody v moči, ve stolici, dýcháním a kůží. Proto je důležité toto množství doplňovat, aby mělo tělo tyto ztráty z čeho nahradit a netrpělo deficitem. Nedostatek tekutin vám může způsobit psychickou a fyzickou únavu, onemocnění ledvin, ale i zácpu, která je jedním z faktorů pro zhoršení hemoroidálního onemocnění.

Množství tekutin, které bychom měli vypít, závisí na věku, samozřejmě na počasí a fyzické aktivitě. Potřeba tekutin se přirozeně v létě a obzvlášť při fyzicky náročné práci výrazně zvyšuje. Také platí to, že šedesátikilová žena má nižší potřebu tekutin než stokilový muž. Zejména malé děti a staří lidé pak potřebují, aby někdo hlídal jejich pitný režim. Buď vlivem stáří zapomínají nebo ještě nemají vytvořené správné návyky, které by si přinesli do dospělosti.

Milujete sladkosti a kávu? Pijte víc

Vhodné tekutiny, které by měly být základem pitného režimu, jsou voda, ideálně ta přímo z kohoutku, minerální vody s nižším obsahem sodíku a o nižším stupni mineralizace, dále ovocné čaje a slabší černé a zelené čaje. Do pitného režimu patří i mléko. Zdrojem vody nejsou jen tekutiny, ale i zelenina, ovoce a polévky. Mezi potraviny s vyšším obsahem vody se řadí například ananas, broskve a vodní meloun, dále salátová okurka a rajčata.
Jejich konzumací ale nenahradíte vodu. Organismus naopak odvodňuje černá káva, černý čaj, alkohol, příliš slané nebo sladké jídlo s vysokým obsahem energie. Například cukrovinky, přeslazené šťávy a limonády.

Pohyb pomáhá při zácpě,
ale musíte při něm pít

Při cvičení může tělo vyloučit 2 až 3 litry tekutin během jediné hodiny. Současně dochází také ke ztrátě solí, zvláště sodíku a chlóru, vytrácí se i draslík a hořčík. Pro správný chod organismu, pro minimalizování rizika zácpy a zhoršení projevů hemoroidálního onemocnění byste měli vypocené tekutiny doplnit. Ačkoliv nemusíte vyloženě cítit pocit žízně.

Příznaky a rizika nedostatečné hydratace

snížená psychická a fyzická výkonnost

potíže soustředit se, únava

bolesti hlavy

porucha ledvin, ledvinové kameny

zácpa a zhoršení projevů hemoroidálního onemocnění

stárnutí pokožky

Rizika nadměrné hydratace

přetížení ledvin

selhání srdce a ledvin (jednorázové přepití např. 4 litry)